ျမန္မာေန႕နံေတြကို… (စေန တနဂၤေႏြ…..စသျဖင့္) ေခၚဆိုရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း…..

ျမန္မာေန႕နံေတြကို... (စေန တနဂၤေႏြ.....စသျဖင့္) ေခၚဆိုရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း…..
ျမန္မာေန႕နံေတြကို... (စေန တနဂၤေႏြ.....စသျဖင့္) ေခၚဆိုရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း…..

ျမန္မာေန႕နံေတြကို… (စေန တနဂၤေႏြ…..စသျဖင့္) ေခၚဆိုရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္း…..

ငယ္ငယ္တုန္းက ကြၽႏ္ုပ္တို႔ လူႀကီးေတြကို ေမးဖူးတာေလးတစ္ခုရွိပါတယ္။ “တနဂၤေႏြ ကို ဘာလို႔ တနဂၤေႏြလို႔ ေခၚရတာလဲ..။ စေန ကို ဘာလို႔ စေန လို႔ ေခၚရတာလဲ..” စသည္ျဖင့္ပါ။ အေၾကာင္းအရင္းေတာ့ ရွိရမွာေပါ့..။

ေနာက္ပိုင္း ေက်ာင္းဆရာဘဝနဲ႔ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာ့သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါမွာ ျမန္မာဘာသာစကားပညာရွင္ ဆရာႀကီး ဦးဖိုးလတ္ ရဲ႕ “ျမန္မာအစ” ဆိုတဲ့

စာေပေတြမွာ ေန႔ရက္ေတြရဲ႕ အမည္ေတြကို ေရးသားထားတာေတြ႕လို႔ အနာဂတ္ ျမန္မာလူငယ္ေလးမ်ားအတြက္ ျပန္လည္မွ်ေဝေပးလိုက္ပါတယ္..။

တနဂၤေႏြေန႔

ျမန္မာအယူအဆမွာ တနဂၤေႏြ ဟာ ေနမင္းႀကီးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေန႔ပါပဲ..။ ပုဂံေက်ာက္စာ မ်ားမွာ.. “တန္ႏွင္ကုႏုယ္၊ တန္ႏွင္ကုေႏြ၊၊ တန္ႏွင္ကေႏြ” ဟု ပါရွိတယ္လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။

“တန္ႏွင္” ကို ျမန္မာဘာသာႏွင့္ ႏွီးႏြယ္ေသာ ေရာင္းရင္း ျဖစ္ၿပီး ဘာသာစကားတို႔ႏွင့္ ခ်င့္ခ်ိန္၍ အဓိပၸါယ္ေကာက္ေသာအခါ “ေန႔” ဟု အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ “ကုႏုယ္၊ ကုေႏြ၊ ကေႏြ” ဟူသည္ကား”ေန” ကို ေဟာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ “တန္ႏွင္ကုႏုယ္” မွာ “ေနေန႔” ဟု အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။

တနလၤာေန႔

အလုပ္လုပ္တဲ့သူေတြနဲ႔ ေက်ာင္းတက္သူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မႏွစ္သက္တဲ့ တနလၤာေန႔ဟာ အမွန္ေတာ့ ေအးခ်မ္းျခင္းနိမိတ္ကိုေဆာင္တဲ့ လမင္းႀကီး (Moon) ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ေန႔ ျဖစ္ပါတယ္။

တနလၤာဟူေသာ ေဝါဟာရမွာ ပုဂံေရွးေရး “တန္ႏွင္လာ” မွ လာသည္ လို႔ဆိုပါတယ္။ “လာ” ဟူေသာပုဒ္မွာ အလြန္ ေရွးက်ေသာ “လ” ေဟာပုဒ္ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ “တနလၤာ” ဆိုသည္မွာ “ေန႔လ” သို႔မဟုတ္ “လမင္းေန႔” ျဖစ္သည္။ လမင္းကို အစြဲျပဳ၍ ေခၚေသာေန႔ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

အဂၤါေန႔

တနဂၤေႏြ၊ တနလၤာမွအပ က်န္ေန႔မ်ား၏ အမည္တို႔မွာ ျမန္မာအေခၚအေဝၚ မဟုတ္ဘဲ သကၠတဘာသာမွ ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ဦးဖိုးလတ္က ဝန္ခံပါတယ္ ။

ေရွးေက်ာက္စာတို႔၌”အကၤာ၊ အင္ကာ၊ အဂၤါ”ဟူ၍ေတြ႕ရပါတယ္။ “အဂၤါရ”ဟူေသာ သကၠတမွ လာေသာစကား ျဖစ္၍ “မီးက်ီးမီးခဲ”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္ ။

ထို႔ေၾကာင့္”အဂၤါ” ဆိုသည္မွာ “မီးက်ီးကဲ့သို႔ နီေသာအဆင္းရွိေသာၿဂိဳဟ္” ဟု အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ အဂၤါၿဂိဳဟ္ကိုအစြဲျပဳ၍ အဂၤါေန႔ဟု ျဖစ္ေပၚလာရသည္ ဆိုပါတယ္။

ဗုဒၶဟူးေန႔

ဗုဒၶဟူးေန႔ကို သကၠတဘာသာျဖင့္ “ဗုဒၶဒိန” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ “ဗုဒၶဝါရ” ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ ဗုဒၶ၏ အနက္မွာ “ႏိုးၾကားျခင္း၊ ပညာရွိျခင္း၊ ေသာမၿဂိဳဟ္ျဖစ္ေသာ လမင္း၏သား” ဟူ၍ျဖစ္၏။

ရာဇမတၱဏ္ စေသာက်မ္းတို႔၌ တနလၤာၿဂိဳဟ္ (လမင္း) မိဖုရား တာရာေဒဝီတြင္ ဖြားျမင္ေသာသား ဟု ေဖာ္ျပသည္။ “ဒိန” ႏွင့္ “ဝါရ” တို႔၏ အနက္မွာ ေန႔ျဖစ္ သည္။

ဗုဓ ဟူေသာပုဒ္ကို ပါဠိ၊ သကၠတတို႔၌ ဗုဒၶဟူ၍ လဲလွယ္ေရးသားေခၚေဝၚၾကသည္။ မြန္တို႔က “ဗုဒၶဝါရ” တြင္ “ရ” ကိုေခ်၍ “ဗုဒၶဝါ” ဟုေခၚသည္။ ျမန္မာတို႔က ဗုဒၶဟူး ဟုေခၚသည္။

ေက်ာက္စာတို႔၌ “ပုတၱ” ဟု ေတြ႕ရသျဖင့္ ေရွးျမန္မာတို႔သည္ ဗုဒၶကို အမည္လႊဲၿပီး “ပုတၱ” ဟုေရးၾကသည္ဟု သိႏိုင္ ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ “ပုတၱ” မွာ “ဗုဒၶ” ပင္ျဖစ္ သည္။ “ဟူ” သည္ ပင့္ေခၚျခင္းအနက္ရွိသည္ဟု ဆို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ပုတၱဟူ” “ဗုဒၶဟူး” သည္ ဘုရားရွင္ကိုပင့္ေခၚေသာေန႔ဟု အဓိပၸါယ္ေကာက္လို႔ရပါတယ္။

ၾကာသပေတးေန႔

ရာဇမတၱဏ္က်မ္းအရ ၾကာသပေတး သည္ သိဒၶတိုင္း၊ အဂႌရသအႏြယ္၊ “က်ာသပေတး” ကို အစြဲျပဳ၍ ေခၚသည္ ဟု ဆို၏ ။

ပုဂံေက်ာက္စာတို႔၌ “ၾကာသပတိယ္” ႏွင့္ဆင္တူအေရးအသားကို ေတြ႕ရသည္။ ယင္းပုဒ္သည္ “ၿဗိဟသြတိ” မွ ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ယင္းႏွင့္အနက္တူ “ဝစသံပတိ (သို႔) ဝက်သံပတိ” မွေသာ္လည္းေကာင္း လာဟန္ရွိေၾကာင္း ဦးဖိုးလတ္က ဆိုပါတယ္။

၎ပုဒ္ႏွစ္ခုစလုံး၏ အနက္မွာ “ဝစသာ = စကား + ပတိ = အရွင္” = စကား၏အရွင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ ေက်ာက္စာ၌ ေရးေသာ “ပတိယ္” သည္ ေခတ္အေရးအသားႏွင့္ဆိုေသာ္ “ပတိ” ႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။

ေသာၾကာေန႔

ေတာဇာဂၬတိုင္းသား၊ ေသတဗ်အမ်ိဳး၊ ဘဝုရေသ့၏မယားျဖစ္သူ သုဇိတာမွ ဖြားျမင္ေသာ “ေသာၾကာ” ကို အစြဲျပဳ၍ “ေသာၾကာ” ဟုေခၚေၾကာင္း ရာဇ မတၱဏ္က်မ္းတြင္ ျပဆိုသည္။

“သုၾကာ” ဟူေသာအေရးအသားကို ပုဂံ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေတြ႕ရသည္ ။ “သုၾကာ” ဟူေသာပုဒ္မွာ သကၠတဘာသာ “သုၾက” မွ ဆင္းသက္လာ ေသာပုဒ္ျဖစ္သည္ကို မျငင္းသာေခ်။

“သုၾကာ” မွ ေသာၾကာျဖစ္လာပုံကိုဦးဖိုးလတ္က အဆင့္ဆင့္ရွင္းျပ ထားသည္။ သုၾကာ၏ အဓိပၸါယ္မွာ “ျဖဴစင္ေတာက္ထြန္းျခင္း” ျဖစ္၏

စေနေန႔

ရာဇမတၱဏ္က်မ္း၌ “စေန” ကို “သေန” ဟုျပသည္။ ေသာရဌတိုင္း၊ ကာရ အႏြယ္ ၊ တနဂၤေႏြ ၿဂိဳဟ္မင္း၏ မယား ၊ ယသိဆာယာတြင္ ဖြားျမင္ေသာသား “ဇပၸ”ကို အစြဲျပဳ၍ေခၚေၾကာင္းလည္း ဆိုသည္ ။

ပုဂံ ေက်ာက္စာတို႔၌ စေနကို “စနိဟ္” ဟုေရးသည္။ ယင္းမွာ သကၠတဘာသာ”ဂနိ” (ရွနိ ဟု ဖတ္ပါ) မွဆင္းသက္လာသည္ ဟု ဦးဖိုးလတ္က ရွင္းျပသည္။

အဓိပၸါယ္မွာ “ျဖည္း ညင္းစြာသြားျခင္း” ျဖစ္၏။ ေရွး႐ိုးက်မ္းဂန္တို႔၌ စေနႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ “သေန စရ” ျဖည္းျဖည္းသြားသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

အနာဂတ္ လူငယ္မ်ားႏွင့္ တျခားသူေတြ သိဖို႔တြက္လည္း share ေပးလိုက္ပါအုံးေနာ္.

Credit-Original Writer

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*