ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အမည္ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ နဲ႔ ေမာင္ကံရာဇဝင္

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အမည္ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ နဲ႔ ေမာင္ကံရာဇဝင္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အမည္ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ နဲ႔ ေမာင္ကံရာဇဝင္

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အမည္ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ နဲ႔ ေမာင္ကံရာဇဝင္

ဟိုးတုန္းကေတာ့ ရန္ကုန္ဟာ ေ႐ႊတိဂုံဘုရားကို ဗဟိုျပဳထားတဲ့ ငါးဖမ္း႐ြာေလးတစ္႐ြာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအဒီ ၆ ရာစုက စလို႔ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားက ဒဂုံ အျဖစ္ေျပာင္းလဲ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒဂုံ

ဒဂုံ ဆိုသည္မွာ ဒဂုင္လြဳင္ ဟူေသာ ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ႀကီး၏ ဘြဲ႕အမည္မွ ဆင္းသက္လာခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ မြန္ေဝါဟာရ အရ ကုန္းျမင့္ေပၚက ေစတီ လို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။

၁၇၅၅ ခုႏွစ္မွာ အေလာင္းဘုရားဟာ ဒဂုံကို ေအာင္ႏိုင္ၿပီး ရန္ကုန္ ဟူ၍ စတင္ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ၊ ကိုလိုနီေခတ္မ်ားကို ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၿပီး ယေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ ရန္ကုန္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အစည္ကားဆုံး နဲ႔ အဓိကအက်ဆုံး ၿမိဳ႕အျဖစ္ရပ္တည္ေနပါတယ္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဟာ ကမာ႐ြတ္၊ တာေမြ ၊ စမ္းေခ်ာင္း စတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ခြဲေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုၿမိဳ႕ေတြရဲ႕အမည္ ဟာ ဘယ္ကေန ျဖစ္ေပၚလာပါသလဲ။

အမ်ားစုကေတာ့ မြန္နာမည္ အေခၚအေဝၚကေန ဆင္းသက္လာခဲ့ပါတယ္။ မသိေသးသူမ်ား သိေစဖို႔ ဗဟုသုတအျဖစ္ မွ်ေဝလိုက္ပါတယ္။

ကမာ႐ြတ္

ကမာ႐ြတ္ မြန္ဘာသာ အမည္ ကမာ႐ြတ္မွာ ကမာဆိုတာ ေရကန္ ၊ ႐ြတ္ ဆိုတာ ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရတနာကန္ ဆိုတဲ့ အဓိပ္ပါယ်ေပါ့။ အင္းလ်ားကန္ကို ေရွးတုန္းက ေခၚတဲ့နာမည္ေပါ့။

ေက်ာက္တံတား

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦးတုန္းက ဆူးေလတစ္ဝိုက္ဟာေရပတ္လည္ဝိုင္းေနတဲ့ ေနရာပါ။ အဲဒီအနီးအနားမွာ ဘုရားဘက္ကို ကူးသြားႏိုင္တဲ့ ေက်ာက္တံတားႀကီး တစ္ခု ရွိခဲ့ဖူးရာကေန ဒီနာမည္ ျဖစ္လာပါသတဲ့။

ၾကည့္ျမင္တိုင္

မြန္ဘာသာအမည္ ကမန်ဋ်ဳင်က ဆင္းသက္လာတာပါ။ ၿမိဳ႕႐ိုးရွိတဲ့ ၿမိဳ႕လို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။

ကံဘဲ့

မြန္ဘာသာအမည္ ခပင္း(ခေပင္) ကို ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ေခၚရာ ကေန ကန္ဘဲ့ ဆိုၿပီးျဖစ္လာတာပါ။ အဓိပ္ပါယ်က ကသစ္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

ကုကၠိဳင္း

မြန္ဘာသာ ေကာ့ေကာင္း က ဆင္းသက္လာတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ေကာ့ဆိုတာ ကုန္း၊ ေကာင္းဆိုတာက မေ႐ြးပင္ကိုေခၚတာမို႔ အစကေတာ့ မေ႐ြးပင္ကုန္းလို႔ ေခၚတဲ့ေနရာပါ။

စမ္းေခ်ာင္း

စမ္းေခ်ာင္း စတင္တည္ေထာင္စအခ်ိန္မွာ ေတာင္ကုန္းျဖစ္ခဲ့ၿပီး အဲဒီေတာင္ကုန္းေတြၾကားမွာ စမ္းေခ်ာင္းကေလးတစ္ခု စီးဆင္းေန ပါသတဲ့။ အဲဒီစမ္းေခ်ာင္းကို အစြဲျပဳၿပီး ေခၚခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဆင္မလိုက္

ေရွးအခါက ႏြံထူတဲ့အရပ္ျဖစ္တာေၾကာင့္ ဆင္ေတြဟာ အဲဒီေနရာေရာက္ရင္ ဆက္မသြား ၊ ဆက္မလိုက္ေတာ့ပဲ ရပ္တန္႔ သြားတတ္ရာကေန ဆင္မလိုက္ ဆိုၿပီး ျဖစ္လာပါသတဲ့။

တာေမြ

မြန္အမည္ တာေမြ ကေန တိုက္႐ိုက္ဆင္းသက္လာပါတယ္။ ထန္းပင္တစ္ပင္ ဆိုတဲ့အဓိပ္ပါယ်ဖြဈပါတယ်။

ပုဇြန္ေတာင္

မြန္ဘာသာ ပုဇြန္ေဒ ကလာတာပါ။ ေတာင္ကုန္းငါးခု လို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။

အဲဒီကုန္းေတြက မလႊကုန္း ၊ မအူကုန္း ၊ သစ္ဆိမ့္ကုန္း ၊ ခ်စ္တီးကုန္း နဲ႔ ပု႐ြက္ဆိတ္ကုန္း တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ဗဟန္း ဗဟန္းဆိုတာကလည္း မြန္ဘာသာကေနဆင္းသက္လာၿပီး အဝါေရာင္ရွိတဲ့ေျမလို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။ ေရွးအခါက ကန္႔ထြက္တဲ့ အရပ္ေဒသ ျဖစ္ခဲ့ဟန္ တူပါတယ္။

ေဘာက္ေထာ္

မြန္ဘာသာ ေပါက္ေထာကေနလာၿပီး ေ႐ႊဟသၤာလို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။

မဂၤလာဒုံ

မြန္အမည္ ဍဳံဒ႐ိုင္မေင ကေန ဆင္းသက္လာပါတယ္။ အဓိပ္ပါယ်က မဂၤလာသမင္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီကေန ျမန္မာဘာသာ တိုက္႐ိုက္ယူ သုံးရာကေန မဂၤလာဒုံၿမိဳ႕ ဆိုၿပီး ျဖစ္လာပါတယ္။

ေျမနီကုန္း

၁၈၄၁ခုႏွစ္ သာယာဝတီမင္းလက္ထက္ အခုၿမိဳ႕မေက်ာင္းနား က ကြင္းျပင္မွာ ေအာင္ေျမရန္ႏွင္ နန္းၿမိဳ႕တည္ေဆာက္စဥ္ ၿမိဳ႕ေတာ္တံခါးေတြထဲမွာ ေျမနီကုန္းတံခါး ဆိုတာပါပါတယ္။ အဲဒီတံခါးကေန ထြက္ လိုက္ရင္ အနီေရာင္ေတာင္ကုန္းငယ္ကေလးကို ေတြ႕ရွိႏိုင္လို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

လသာ

ရန္ကုန္ကို အဂၤလိပ္ေတြသိမ္းၿပီး ၿမိဳ႕ကြက္႐ိုက္ရာမွာ လမ္းနာမည္ကို သူတို႔အရာရွိေတြရဲ႕အမည္ေတြေပးခဲ့ပါတယ္။

အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ဒုတိယစစ္ပြဲမွာပါဝင္ခဲ့တဲ့ ကတ္ပတိန္လတၱာ(Capt.Lattar) ကို ဂုဏ္ျပဳ တဲ့အေနနဲ႔ေပးခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

လတၱာလမ္းကို ျမန္မာလိုေခၚခဲ့ၾကရာမွာ လသာလမ္း ဆိုၿပီးျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီနားတဝိုက္ကိုလည္း လသာရပ္ ဆိုၿပီးေခၚခဲ့ၾကပါတယ္။

လမ္းမေတာ္

သာယာဝတီမင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကိုႂကြလာစဥ္တုန္းက သေဘၤာဆိပ္ကေန ေအာင္ေျမရန္ႏွင္နန္းၿမိဳ႕ကို သြားတဲ့လမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရင္သြားတဲ့လမ္းမ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေတာ္တပ္ေခၚရာေန လမ္းမေတာ္ ဆိုၿပီးျဖစ္လာပါတယ္။

အင္းစိန္

မြန္ဘာသာ အန္းစိန္(အင္စိင္)ကေန ဆင္းသက္လာၿပီး ဆင္ေတြေရကစားရာအရပ္ လို႔ အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။
အထက္ပါအခ်က္အလက္ေတြကေတာ့ စာအုပ္ မွတ္တမ္းေတြထဲက အခ်က္အလက္ေတြျဖစ္ၿပီး ေနာက္ထပ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့လူသိမ်ားတဲ့ရာဇဝင္ကေတာ့ ေမာင္ကံ ရာဇဝင္ပါ။

ေမာင္ကံဇာတ္လမ္း

ေမာင္ကံဇာတ္လမ္းထဲမွာေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္နာမည္ေတြျဖစ္လာပုံက တစ္မ်ိဳးတဘာသာျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္ကံ နဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရာဇဝင္ကို မသိေသးသူမ်ားအတြက္ ကိုမင္းထက္ေက်ာ္စြာ(ပၪၥမံေၾကာင္) ေရးထားတာေလးကို မွ်ေဝလိုက္ပါတယ္။

အကယ္၍ မိတ္ေဆြသည္ ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသို႔ ဖူးေျမာ္ေရာက္ရွိခဲ့ပါက အေနာက္ဘက္မုခ္အနီးတြင္ ဆံေတာ္တြင္းကို ၾကည္ညိဳေတြ႕ရွိရမည္ျဖစ္သည္။

က်ေနာ္ ေျပာမည့္အေၾကာင္းအရာ သည္ အဆိုပါ ဆံေတာ္တြင္းထဲတြင္ ယေန႔တိုင္ ေက်ာက္႐ုပ္ အျဖစ္တည္ရွိေနသည္ဆိုေသာ မြန္သူရဲေကာင္း ေမာင္ကံ၏ စြန္႔စားခန္း ( The Legend of Maung Kan ) ပင္ျဖစ္ေတာ့သတည္း။

ေမာင္ကံ၏ စြန္႔စားခန္း

တစ္ခါက ဒဂုံၿမိဳ႕တြင္ ႐ိုးသားစြာ လယ္ယာလုပ္ကိုင္ေသာ ေမာင္ကံအမည္ရွိ လူငယ္တစ္ဦး ရွိေလ၏။ လြန္စြာ သန္မာထြားက်ိဳင္းသည္ဆို၏။

တစ္ေန႔တြင္ ရေသ့တစ္ပါးက(မူကြဲမ်ားတြင္ ေဇာ္ဂ်ီဟုလည္းဆို) မိမိ၏ ထြက္ရပ္လမ္းအတြက္ လိုအပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္လိုက္ရွာရာ ေမာင္ကံအားေတြ႕သျဖင့္ မိမိအား ကူညီပါမည္လားေမးျမန္းရာ ေမာင္ကံလည္း ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာလက္ခံေလ၏။

သို႔ရာတြင္ ရေသ့က ေမာင္ကံ၏ သတၱိကိုစမ္းလိုသျဖင့္ ငါခုန္သလို လိုက္ခုန္စမ္းပါလွည့္ ဟုဆိုကာ ကန္တစ္ခုအား ခုန္ေက်ာ္ျပေလ၏။ ကန္မွာအေတာ္က်ယ္ေသာ္လည္း ရေသ့မွာ ေခ်ာေမာစြာပင္ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ေရာက္ေလ၏။

ကံဘဲ့

ေမာင္ကံလည္း မာန္ကိုသြင္း၍ ခုန္ေသာ္လည္း ရေသ့က တန္ခိုးျပေသာေၾကာင့္ ကမ္းေပၚမေရာက္ဘဲ ေဘာင္ေပၚက်ကာ ကန္ပဲ့သြားေလ၏။( ထိုအရပ္ကို ယေန႔တိုင္ ကံဘဲ့ ဟုေခၚေလသည္။)

ထို႔ေနာက္ ရေသ့က ေမာင္ကံအား စည္းတစ္ခုတားေပးကာ ေဆးလုံးသုံးလုံးေပးေလ၏။ မိမိက ေပါက္ဟုေအာ္လွ်င္ ေဆးတစ္လုံးသာ ေပါက္ရန္မွာကာ မည္သည့္ရန္သူလာလာ စည္းကို မေက်ာ္ရန္မွာၾကားေလ၏။

ပထမတစ္ေခါက္တြင္ ဆင္႐ိုင္းအုပ္ႀကီးသည္လည္းေကာင္း၊ဒုတိယအေခါက္တြင္ မိုးႀကိဳးမုန္တိုင္းမ်ားက်၍လည္းေကာင္း၊တတိယအေခါက္တြင္ ဘီလူးသရဲမ်ားေရာက္၍ ေသာ္ လည္းေကာင္း အေႏွင့္အယွက္မ်ားလာေသာ္လည္း ေမာင္ကံသည္ တည္ၿငိမ္စြာရင္ဆိုင္ႏိုင္ခဲ့သည္ ဆို၏။

ရေသ့လည္း ထြက္ရပ္ေပါက္၍အလိုျပည့္သည့္အခါ ေမာင္ကံကို ေက်းဇူးတင္သျဖင့္ ေျမလွ်ိဳးမိုးပ်ံ ႏိုင္ေသာ လွံရွည္ ကို ေပးအပ္ခဲ့ေလ၏ေမာင္ကံလည္း ထိုလွံပ်ံ တန္ခိုးျဖင့္ လွည့္လည္သြားလာရင္း ဂႏၶာလရာဇ္တိုင္း(တ႐ုတ္ျပည္)ထိေရာက္ကာ တ႐ုတ္ဥတည္မင္း၏ သမီးေတာ္ၾကင္စာရီ ႏွင့္ေတြ႕ေလ၏။

ၾကင္စာရီမွာလည္း အစြမ္းထက္ေသာ မြန္လူစြမ္းေကာင္း အား ေမတၱာသက္ဝင္ ႏွစ္သက္သြားကာ မ်ားမၾကာမီ ခ်စ္သူမ်ား ျဖစ္သြားၾကေလ၏။လအနည္းငယ္အၾကာတြင္ ပဋိသေႏၶခေလ၏။

ထိုအေၾကာင္းကို ဥတည္မင္း သိလွ်င္ ေမာင္ကံအားေခၚ၍ မြန္လူစြမ္းေကာင္းငယ္၊သင္တို႔ဟံသာဝတီျပည္မွ တန္ခိုးႀကီးဘုရားေ႐ႊတိဂုံတြင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဆံေတာ္အစစ္ကို ဌာပနာထားသည္ မဟုတ္တုံေလာ၊ ငါလည္း ကိုးကြယ္ခ်င္ပါ၏။

ငါ့ထံသို႔ဆံေတာ္မ်ားေဆာင္က်ဥ္းေပးၿပီးသည္ႏွင့္တစ္ၿပိဳင္နက္ သင့္အား သမီးေတာ္ႏွင့္ ထိမ္းျမားကာ အိမ္ေရွ႕အရာ ေပးအံ့။ ေမာင္ကံလည္း ခ်စ္ရသူႏွင့္ေဝးမည္စိုးသျဖင့္ ခ်က္ခ်င္းပင္ေဆာင္ယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ကတိေပးကာ လွံရွည္အားခြလ်က္ ေမြးရပ္ေျမသို႔ ပ်ံထြက္ခဲ့ေလ၏။

ေမွာဘီ၊ စမ္းေခ်ာင္း၊ ၾကည့္ျမင္တိုင္

ၾကာျမင့္စြာ ပ်ံသန္း၍ တစ္ေနရာသို႔အေရာက္တြင္ ေမာၿပီ ဟုဆိုကာ လွံကို ေထာက္လ်က္နားေလ၏။ ( ထိုအရပ္ကို ေမွာ္ဘီ ဟု ယေန႔တိုင္တြင္ေလ၏)အေမာေျပ၍ဆက္လက္ပ်ံသန္းရင္း စမ္းေခ်ာင္းတစ္ခုကိုေတြ႕၍ ေရဆင္းေသာက္ခဲ့ေသးသည္ဆို၏။

( ထိုအရပ္ကို စမ္းေခ်ာင္း ဟု ယေန႔တိုင္တြင္ေလ၏။) ထို႔ေနာက္ ဆက္လက္ပ်ံသန္းခဲ့ရာ ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ကို ၾကည့္လွ်င္ ျမင္ႏိုင္သည့္ ေနရာသို႔ေရာက္ေလ၏။ (ထိုအရပ္မွာ ယေန႔ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဟုေခၚေသာအရပ္ပင္ျဖစ္သည္။)

ေ႐ႊဂုံတိုင္ ႏွင့္ တာေမြ

တစ္ေနရာတြင္မူ ေမာင္ကံသည္ ရပ္၍စဥ္းစား၏။ ဘုရားဆံေတာ္ကို ခိုးယူျခင္းမွာ အကုသိုလ္ ႀကီးမားေပမည္။ အို မျဖစ္ေခ်ပါဘူး။ ဆံေတာ္မပါလွ်င္ ၾကင္စာရီ ႏွင့္ေဝးရခ်ည့္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေ႐ႊတိဂုံတိုင္ေအာင္သြားေတာ့မည္။

( ထိုအရပ္ကို ေ႐ႊဂုံတိုင္ဟု ယေန႔တိုင္ တြင္ေလ၏)ဘုရားကို ျမင္ရေသာ္လည္း အကုသိုလ္အလုပ္လုပ္မည့္ေမာင္ကံသည္ လမ္းလည္လ်က္ေနေလ၏။ တစ္ေနရာတြင္ ႀကီးမားေသာေႁမြႀကီးတစ္ေကာင္က ေမာင္ကံအား တားေလ၏။

သို႔ေသာ္ ထိုေႁမြႀကီးမွာ ေမာင္ကံလက္ခ်က္ျဖင့္ဇီဝိန္ခ်ဳပ္ေလသည္။(ထိုအရပ္ကို တားေႁမြဟုေခၚရာမွ ယေန႔ တာေမြ ျဖစ္လာေလသည္။)ေနာက္ဆုံး ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္သို႔ေမာင္ကံေရာက္ရွိကာ ဆံေတာ္တြင္းသို႔ လွံကိုစိုက္ခ်ကာ ဝင္ေလ၏။

ဓားစက္၊လွံစက္မ်ားကို လွံရွည္တန္ခိုးျဖင့္ ျဖတ္ေက်ာ္ကာ ဆံေတာ္တည္ရွိရာ ေနရာအနီးသို႔ေရာက္ေလ၏။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ႐ုတ္တရက္ငလ်င္ေတာ္လည္းကာ ေမာင္ကံ၏ ေျခအစုံသည္ လႈပ္၍မရေတာ့ေပ။

ထိုအျဖစ္ကို ရေသ့လည္း ဒိဗၺစကၡဳျဖင့္ျမင္၍ တပည့္၏အျဖစ္ကို သနားကာ ခ်က္ခ်င္းပင္ ဆံေတာ္တြင္းသို႔လိုက္သြားေလ၏။ ေမာင္ကံက ၾကင္စာရီႏွင့္ ေတြ႕ခ်င္သည္ဆိုသျဖင့္ ရေသ့က တန္ခိုးျဖင့္ ေဆာင္ယူေပးေလ၏။

ၾကင္စာရီေရာက္လွ်င္ ေမာင္ကံမွာ ရင္ဘတ္ထိတိုင္ ေက်ာက္႐ုပ္ျဖစ္၍ေနၿပီျဖစ္သည္။ ေမာင္ကံလည္း တုန္ရီေသာ ႏႈတ္ခမ္းအစုံျဖင့္ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြးေလးကို မည္သည့္အခါတြင္မွ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ ရတနာသုံးပါးကို မေစာ္ကားမိေစရန္ ဆုံးမပါဟု မွာကာ မ်ားမၾကာမီ ေက်ာက္႐ုပ္ ျဖစ္ေလသတည္း။

Crd,The postရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္အမည္ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္လာသလဲ နဲ႔ ေမာင္ကံရာဇဝင္appeared first onSwan Arr Shin

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*