“မသာစ ေဆာင္၊ ေက်ာင္းစ ေရွာင္”ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸါယ္

“မသာစ ေဆာင္၊ ေက်ာင္းစ ေရွာင္”ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸါယ္
“မသာစ ေဆာင္၊ ေက်ာင္းစ ေရွာင္”ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸါယ္

“မသာစ ေဆာင္၊ ေက်ာင္းစ ေရွာင္”ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸါယ္

“မသာစ ေဆာင္…ေက်ာင္းစ ေရွာင္” ဟူေသာ ေရွးဆို႐ိုး ဆုံးမစကား ရွိ၏ ။ “ မသာစ ေဆာင္ ” ဆိုသည္မွာ နာေရး အသုဘတို႔၌ ေဝငွသည့္ သံေဝဂလကၤာမ်ား ပါေသာ ယပ္ေတာင္တို႔ကို ေဆာင္ထားျခင္းျဖင့္ ထိုယပ္ေတာင္ကိုျမင္တိုင္း… ထိုသံေဝဂ လကၤာတို႔ကို ဖတ္မိတိုင္း…

ငါလည္း… တစ္ေန႔ .. ေသရအုံးမွာ ပါလား”ဟု မၿမဲျခင္း / ဆင္းရဲျခင္း / အစိုးမရျခင္း သေဘာ တို႔ကို ဆင္ျခင္၍ သံေဝဂဉာဏ္ျဖစ္ႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္တည္း ။

“ ေက်ာင္းစ ေရွာင္ ” ဆိုသည္မွာ လူတို႔သည္ သံဃာေတာ္မ်ား ထံမွ သြားတိုက္ေဆး /တံ ၊ ဆပ္ျပာခဲ/မႈန႔္ ၊ မ်က္ႏွာသုတ္ပဝါ စသည္တို႔ကို ရတတ္၏။ ထိုပစၥည္းမ်ား သည္ စြန႔္ႀကဲေသာ ရဟန္းတစ္ပါးတည္းသာ ပိုင္ဆိုင္သည့္ ပုဂၢလိကပစၥည္းမ်ားျဖစ္ပါက အေၾကာင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း…

သံဃိက ဂ႐ုဘဏ္ ပစၥည္းျဖစ္ပါက ကိုယ္က်ိဳးနည္းကာ ဆိုးက်ိဳး မ်ားစြာျဖစ္ႏိုင္၏။ ထိုသံဃိကဂ႐ု ဘဏ္ ပစၥည္းမ်ားကို အသုံးျပဳမိတိုင္း….. သံေတြခဲ , မီးက်ီးခဲ , အဆိပ္သီးမ်ားကို စားေသာက္ ရသကဲ့ သို႔ျဖစ္ရ၏။”

“ဟ… ငါတို႔ဘုန္းႀကီးက ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ေလ သူကိုယ္တိုင္ စြန႔္လို႔ယူတာ ဘာအျပစ္ ျဖစ္ရမွာတုန္း ” ဟုေျပာဆိုၾကသူမ်ား ရွိၾက၏ ။

က်ာင္းထိုင္ ဘုန္းႀကီးျဖစ္ေနပါေစ သာသနာပိုင္ ဆရာေတာ္ႀကီးျဖစ္ေနပါေစ သံဃနာယက ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ႀကီး jဖစ္ေနပါေစ.. “သံဃိကဂ႐ုဘ႑ာ” ပစၥည္းမ်ားကို မိမိ သေဘာထား ဆႏၵအတိုင္း ေပးလို႔မရ ။ စြန႔္လို႔မရ ။ ေဝဘန္ခြဲျခမ္းလို႔မရ ။

အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း? “မစြန႔္အပ္ / မေဝဘန္အပ္ေသာ သံဃိကဂ႐ုဘဏ္ ပစၥည္း တို႔သည္ ဝိနယပိဋကတ္၌ ပါရွိျခင္းေၾကာင့္တည္း။”

ထိုပစၥည္းတို႔မွာ

၁။ အာရာမ – အရံ ၂။ အာရာမဝတၳဳ – အရံေနရာ ၃။ ဝိဟာရ – ေက်ာင္းတိုက္ ၄။ ဝိဟာရဝတၳဳ – ေက်ာင္းတိုက္ေနရာ ၅။ မၪၥ – ေညာင္ေစာင္း ၆။ ပီဌ – အင္းပ်ဥ္ ၇။ ဘိသိ – ဘုံလ်ိဳ။၈။ ဗိေဗၺာဟန – ေခါင္းအုံး။

၉။ ေလာဟကုမၻီ – ေၾကးအိုး ၁၀။ ေလာဟဘာဏက – ေၾကးအိုးစရည္း ၁၁။ ေလာဟဝါတက ၁၂။ ေလာဟကဋာဟ – ေၾကးဖ်ဥ္းအိုး ၁၃။ ဝါသိ – ပဲခြပ္ (တံစဥ္း) ၁၄။ ဖရသု – ပုဆိန္ ၁၅။ ကုဓာရီ – ဓားမ။

၁၆။ ကုဒါလ – ေပါက္တူး ၁၇။ နိဒါဒနံ – ေဆာက္ ၁၈။ ဝလႅိ – ႏြယ္ပင္ ၁၉။ ေဝဠဳ – ဝါးပင္ ၂၀။ မုၪၨ – ျဖဴဆံျမက္ပင္ ၂၁။ ပဗၺဇ – ၿပိတ္ျမက္ပင္ ၂၂။ တိဏ – ႂကြင္းေသာျမက္ ၂၃။ မတၱိကာ – ေျမညက္ ၂၄။ ဒါ႐ုဘ႑ာ – သစ္ဘ႑ာ ၂၅။ မတၱိကာဘ႑ – ေျမဘ႑ာ။

ဤသို႔(၂၅ )ခု သ႐ုပ္ျပဳ ေသာ္လည္း ဆိုင္ရာတစ္ခုခ်င္းကို ထပ္စိပ္ေသာ္ အေျမာက္အမ်ားရ၏။

ထို႔ေၾကာင့္… သံဃိကဂ႐ုဘ႑ာ(၂၅) မ်ိဳး၌ အက်ဳံးဝင္ သည့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဝန္း အတြင္း၌ ခေရပန္း ေကာက္ျခင္း ၊ ေခြးေတာက္႐ြက္ခူးျခင္း ၊ သရက္သီးခူးျခင္း ၊ ပန္းကန္ခြက္ ေယာက္မ်ားကို ယူျခင္း ၊ ေပါက္တူး ပုဆိန္ စသည္တို႔ကို ယူျခင္းစေသာ… စေသာ…

သံဃိက ပစၥည္းဟူသမွ် တို႔ကို အထူး သတိထား၍ ေရွာင္ၾကဥ္ထိုက္ ၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္… သံဃိက ပစၥည္း မွန္ပါက သူခိုးတစ္ေယာက္က ခိုးယူသြားၿပီး ထိုသူခိုးက တျခားသူ ထံျပန္ေရာင္း…

စသည္ျဖင့္ ပိုင္ရွင္ အဆက္ဆက္ ေျပာင္းသြားေသာ္လည္း သံဃိကပစၥည္းမွန္သမွ် သံဃိကပစၥည္း အျဖစ္၌သာ တည္ေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏ ။

“သံဃိကပစၥည္း အျဖစ္၌ တည္ေနပါက အသုံးျပဳမိၾကေသာ သူတို႔သည္ သံေတြခဲ… မီးက်ီးခဲ … အဆိပ္သီး တို႔ကို မ်ိဳခ်ကာ စားရသကဲ့ သို႔ျဖစ္ေတာ့၏။

ထိုထို အေၾကာင္းျဖစ္ရပ္ တို႔ေၾကာင့္ -” ေက်ာင္းစ ေရွာင္ ” ဟူေသာ ေရွးသူေတာ္ေကာင္း တို႔၏ ဆုံးမစကား ကို လိုက္နာ ေဆာင္႐ြက္သင့္ေပ၏ ။

အထူးအားျဖင့္ သာသနာ့ေျမ သံဃိကေျမမ်ားကို ငါပိုင္တယ္ ငါတို႔ ဘုန္း ႀကီးပိုင္တယ္ ငါတို႔ေဆြမ်ိဳး ဘုန္းႀကီး ပိုင္တယ္ ဟုေျပာဆို အလြဲသုံးစားျပဳကာ ေရာင္းခ်/ ငွားရမ္း ေနၾကသူမ်ား အထူး သတိျပဳေစလို ပါ သည္ ။

(သံဃိကပစၥည္း အလြဲသုံးစားမႈ မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာတို႔အတြက္ ကပ္သဖြယ္ ဆင္းရဲရျခင္း အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္ႏိုင္၏) သစၥာဓမၼ ျမင္ႏိုင္ၾကပါေစ..။

Credit

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*