“ေရစက္ခ်လႉျခင္းႏွင့္ ေရစက္မခ်ဘဲလႉျခင္း အက်ိဳးကြာျခားခ်က္”᠌᠌᠌

“ေရစက္ခ်လႉျခင္းႏွင့္ ေရစက္မခ်ဘဲလႉျခင္း အက်ိဳးကြာျခားခ်က္”᠌᠌᠌
“ေရစက္ခ်လႉျခင္းႏွင့္ ေရစက္မခ်ဘဲလႉျခင္း အက်ိဳးကြာျခားခ်က္”᠌᠌᠌

“ေရစက္ခ်လႉျခင္းႏွင့္ ေရစက္မခ်ဘဲလႉျခင္း အက်ိဳးကြာျခားခ်က္”᠌᠌᠌

ေရစက္ မခ်ဘဲလႉတာကို “ဒါန” လို႔ေခၚတယ္။ ေရစက္ ခ်ျခင္းကို “ပတၱိဒါန” လို႔ေခၚတယ္။ ေရစက္ မခ်ဘဲ လႉလွ်င္ ဒါနအက်ိဳး သက္သက္မွ်ကိုသာ ရတယ္။

ေရစက္ခ်တဲ့ အတြက္ ဒါနအက်ိဳးမွ် မကဘူး။ ပတၱိဒါန အက်ိဳးကိုလည္း ရတယ္။ ပတၱိဒါနအေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ေျပာျပဦးမယ္။ ပတၱိ + ဒါနဆိုတဲ့ ပုဒ္ႏွစ္ပုဒ္မွာ ပတၱိဆိုတာ မိမိထံ ကုသိုလ္ေရာက္လာတာကို “ပတၱိ” လို႔ေခၚတယ္။

ဒါနဆိုတာ ကေတာ့ေပးျခင္း။ ဒါေၾကာင့္ မိမိထံ ေရာက္လာတဲ့ ကုသိုလ္ကို သူတစ္ပါးထံ အမွ်ေပးေဝျခင္းကို ပတၱိဒါနလို ႔ေခၚတယ္။ ေရွးဦးစြာ တစ္စုံတစ္ခုေသာ ဝတၳဳကို လႉတယ္။

ထိုသို႔ လႉတဲ့ အတြက္ ေရာက္လာတဲ့ ဒါနေစတနာကို “ပတၱိ” လို႔ေခၚတယ္။ မိမိထံ ေရာက္လာတဲ့ ဒါနေစတနာ ကို ၾကားၾကားသမွ် သာဓုေခၚေတာ္မူၾကပါလို႔ ေဝငွေပးတဲ့ ေစတနာကို “ပတၱိဒါန” လို႔ေခၚတယ္။

ကိုယ္ ရထားတဲ့ ကုသိုလ္ကို သူတစ္ပါးတို႔အား ေပးလိုက္လွ်င္ ကိုယ့္မွ ာကုသိုလ္ ကုန္သြားေရာ့လားလို႔ ေတြးမွားစရာ ရွိတယ္။ မီးတိုင္ တစ္တိုင္ထြန္းထားရာက မီးတိုင္အမ်ား မီးလာကူးတဲ့အတြက္

မူလမီးရဲ႕ အေရာင္အလင္းဟာ ေလ်ာ့မသြားသည့္ အျပင္ အလင္းေရာင္ ပိုလာသလို မူလကုသိုလ္ရွင္မွာ ကုသိုလ္မကုန္တဲ့အျပင္ ပတၱိဒါနကုသိုလ္အက်ိဳးကိုပင္ ထပ္ၿပီးရေသးတဲ့အတြက္ ေရစက္မခ်ဘဲလႉလွ်င္ ဒါနအက်ိဳးသက္သက္မွ်သာ ရတယ္။

ေရစက္ခ် အလႉေပးတဲ့ အတြက္ ပတၱိဒါနအက်ိဳးကိုပါ ရတယ္လို႔ မွတ္သားသင့္တယ္။ ေရစက္ခ်စဥ္ ခံယူရမည့္စိတ္ထားက᠌᠌᠌ ႐ုပ္တရားနာမ္တရား မွန္သမွ်ျဖစ္ၿပီး ပ်က္တတ္တာခ်ည္းမို႔ မၿမဲတဲ့ အနိစၥဆိုတာလည္း ႐ုပ္နာမ္ပဲ။

ဆင္းရဲတတ္တဲ့ ဒုကၡ ဆိုတာလည္း ႐ုပ္နာမ္ပဲ။ ခိုင္မာမႈမရွိတဲ့ အနတၱဆိုတာလည္း ႐ုပ္နာမ္ပဲ။ ဤကုသိုလ္ေၾကာင့္᠌᠌᠌ အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊ အနတၱ ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာနိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရပါလို၏လ္ို႔ မိမိစိတ္ကိုနိဗၺာန္ဆီ ၫႊတ္ထားရမွာျဖစ္တယ္။

ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား(၆)᠌᠌᠌စာအုပ္မွ

Unicode

“ရေစက်ချလှူခြင်းနှင့် ရေစက်မချဘဲလှူခြင်း အကျိုးကွာခြားချက်”᠌᠌᠌

ရေစက် မချဘဲလှူတာကို “ဒါန” လို့ခေါ်တယ်။ ရေစက် ချခြင်းကို “ပတ္တိဒါန” လို့ခေါ်တယ်။ ရေစက် မချဘဲ လှူလျှင် ဒါနအကျိုး သက်သက်မျှကိုသာ ရတယ်။

ရေစက်ချတဲ့ အတွက် ဒါနအကျိုးမျှ မကဘူး။ ပတ္တိဒါန အကျိုးကိုလည်း ရတယ်။ ပတ္တိဒါနအကြောင်းကို အနည်းငယ်ပြောပြဦးမယ်။ ပတ္တိ + ဒါနဆိုတဲ့ ပုဒ်နှစ်ပုဒ်မှာ ပတ္တိဆိုတာ မိမိထံ ကုသိုလ်ရောက်လာတာကို “ပတ္တိ” လို့ခေါ်တယ်။

ဒါနဆိုတာ ကတော့ပေးခြင်း။ ဒါကြောင့် မိမိထံ ရောက်လာတဲ့ ကုသိုလ်ကို သူတစ်ပါးထံ အမျှပေးဝေခြင်းကို ပတ္တိဒါနလို့ခေါ်တယ်။ ရှေးဦးစွာ တစ်စုံတစ်ခုသော ဝတ္ထုကို လှူတယ်။

ထိုသို့ လှူတဲ့ အတွက် ရောက်လာတဲ့ ဒါနစေတနာကို “ပတ္တိ” လို့ခေါ်တယ်။ မိမိထံ ရောက်လာတဲ့ ဒါနစေတနာ ကို ကြားကြားသမျှ သာဓုခေါ်တော်မူကြပါလို့ ဝေငှပေးတဲ့ စေတနာကို “ပတ္တိဒါန” လို့ခေါ်တယ်။

ကိုယ် ရထားတဲ့ ကုသိုလ်ကို သူတစ်ပါးတို့အား ပေးလိုက်လျှင် ကိုယ့်မှ ာကုသိုလ် ကုန်သွားရော့လားလို့ တွေးမှားစရာ ရှိတယ်။ မီးတိုင် တစ်တိုင်ထွန်းထားရာက မီးတိုင်အများ မီးလာကူးတဲ့အတွက်

မူလမီးရဲ့ အရောင်အလင်းဟာ လျော့မသွားသည့် အပြင် အလင်းရောင် ပိုလာသလို မူလကုသိုလ်ရှင်မှာ ကုသိုလ်မကုန်တဲ့အပြင် ပတ္တိဒါနကုသိုလ်အကျိုးကိုပင် ထပ်ပြီးရသေးတဲ့အတွက် ရေစက်မချဘဲလှူလျှင် ဒါနအကျိုးသက်သက်မျှသာ ရတယ်။

ရေစက်ချ အလှူပေးတဲ့ အတွက် ပတ္တိဒါနအကျိုးကိုပါ ရတယ်လို့ မှတ်သားသင့်တယ်။ ရေစက်ချစဉ် ခံယူရမည့်စိတ်ထားက᠌᠌᠌ ရုပ်တရားနာမ်တရား မှန်သမျှဖြစ်ပြီး ပျက်တတ်တာချည်းမို့ မမြဲတဲ့ အနိစ္စဆိုတာလည်း ရုပ်နာမ်ပဲ။

ဆင်းရဲတတ်တဲ့ ဒုက္ခ ဆိုတာလည်း ရုပ်နာမ်ပဲ။ ခိုင်မာမှုမရှိတဲ့ အနတ္တဆိုတာလည်း ရုပ်နာမ်ပဲ။ ဤကုသိုလ်ကြောင့်᠌᠌᠌ အနိစ္စ ၊ဒုက္ခ၊ အနတ္တ ဖြစ်တဲ့ ရုပ်နာမ်တို့၏ ချုပ်ငြိမ်းရာနိဗ္ဗာန်ကို မျက်မှောက်ပြုရပါလို၏လို့ မိမိစိတ်ကိုနိဗ္ဗာန်ဆီ ညွှတ်ထားရမှာဖြစ်တယ်။

ထီးချိုင့်မြို့ တည်တောဆရာတော်ဘုရားကြီး၏ ယနေ့ဗုဒ္ဓဝါဒဆိုင်ရာ အမေးအဖြေများ(၆)᠌᠌᠌စာအုပ်မှ

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*