မိန္းမ မတက္ရတဲ့ ဘုရားမ်ား ဆိုတာ

မိန္းမ မတက္ရတဲ့ ဘုရားမ်ား ဆိုတာ
မိန္းမ မတက္ရတဲ့ ဘုရားမ်ား ဆိုတာ

မိန္းမ မတက္ရတဲ့ ဘုရားမ်ား ဆိုတာ

မကၠဆီကိုႏိုင္ငံဆိုတာ အားလုံးသိၾကတဲ့ အတိုင္းပဲ ခရစ္ယာန္မ်ားတဲ့ႏိုင္ငံ၊ အဲဒီ မကၠဆီကိုက ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္စ လူ (၃၀) ေလာက္ ျမန္မာျပည္ ေရာက္လာတယ္။ ေရာက္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ မႏၲေလးက မဟာျမတ္မုနိဘုရားႀကီး ဝင္ဖူးၿပီးေတာ့ စစ္ကိုင္း ေရာက္လာတယ္။

ေရာက္လာၿပီး ပါခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ေက်ာင္း ေရာက္လာၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းေစာင့္ေတြကို ခြင့္ေတာင္းတယ္။ “ဆရာေတာ္နဲ႔ေတြ႕တုန္း ေမးစရာရွိတာေလး ေမးခ်င္ပါတယ္” တဲ့။

ဒါနဲ႔ ဆရာေတာ္ကိုႏိုင္ငံျခားသားေတြ ေတြ႕တဲ့အခါ မကၠဆီကန္သူ အမ်ိဳးသမီး တစ္ေယာက္က ဘာေမးတုန္းဆိုရင္ “ဘုရားႀကီးဝင္ၿပီးဖူးတဲ့အခါမွာ (အမ်ိဳးသမီးမဝင္ရ) ဆိုတဲ့ဆိုင္းဘုတ္ ေတြ႕လာတယ္တဲ့။ ဗုဒၶဘာသာက အဲဒီလို ခြဲျခား ဆက္ဆံသလား” တဲ့။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ထိစပ္ေနတဲ့ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အဆိုပါ ဆိုင္းပုဒ္နဲ႔ စည္းကမ္းေလးေတြ ေတြ႕ဖူးၾကမွာပါ။ဥပမာ ေ႐ႊတိဂုံဘုရားရဲ႕အလယ္ပစၥယံမွာဆိုရင္ “အမ်ိဳးသမီး မတက္ရ” ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေထာင္ထားတာရွိတယ္။ က်ိဳက္ထီး႐ိုး ဘုရားမွာ က်ေတာ့လဲ “တံတားကို အမ်ိဳးသမီးမကူးရ” ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ရွိတယ္။

အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဒီႏိုင္ငံအေၾကာင္း သိပ္မသိတဲ့ႏိုင္ငံျခားသား ဧည့္သည္ေတြနဲ႔ ဧည့္လမ္းၫႊန္ Tour Guide ေတြ ခဏခဏ ျပႆနာ တက္တတ္ၾကတယ္။ အခုလည္း မကၠဆီကန္က အသစ္ စက္စက္ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ခါစ ႏိုင္ငံျခားသူက မေက်နပ္ဘူး။

သူတို႔ႏိုင္ငံျခားက လာတဲ့ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးေတြက အင္မတန္ စူးစမ္းၾကတာေလ။ တစ္ခုခုဆိုရင္ တိက်တဲ့ အေျဖမရမခ်င္း ဇြတ္ကို ေမးေနမွာ။ ခုလဲ ဒီကိစၥကို မရဘူး။ သူလက္မခံဘူးေပါ့။ သူက ေယာက္်ားေရွ႕က ေနခ်င္တာ။

အဲ့ေတာ့ ေယာက္်ားေတြခ်ည္း တစြက္စြက္ဝင္သြားၿပီး မိန္းမသားေတြ မဝင္ရဘူး ဆိုေတာ့ ဒါက မိန္းမသားေတြကို ဘာသာေရးမွာ သက္သက္ ႏွိမ္တယ္လို႔ စိတ္ထဲမွာ ထင္ေၾကာင္း ပါခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ကို ေလွ်ာက္တယ္။

ပါခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ က ဘာျပန္မိန႔္သလဲဆိုေတာ့

“This is not Buddhism. This is a tradition.” ဒါ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ မဆိုင္ဘူးလို႔။ ဒါဟာ “tradition” ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ဓေလ့ထုံးစံ ေခၚတယ္လို႔ ေျပာေတာ့မွ ေက်နပ္ သြားတယ္။

Tour Guide လုပ္တဲ့ လူေတြကိုလည္း ပါခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဟာ တဆက္ထဲ မွာလိုက္တယ္။ “မင္းတို႔ ရွည္ရွည္ေဝးေဝးေတြ ေလွ်ာက္မေျပာနဲ႔။

Guide လုပ္တဲ့လူကို အဲဒီလိုေမးလိုက္လို႔ Guide ျဖစ္တဲ့လူက အေယာင္ေယာင္ အမွားမွားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးဆိုတာ ဘုရားေရွ႕မွာ မေတာ္လို႔လို႔၊ ထမီေတြနဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ ညာျဖစ္လို႔ဆိုၿပီး အဲဒီလိုေတြမေျပာနဲ႔တဲ့။ သူတို႔ဆီမွာ ထမီေခါင္းေပါင္ းၿပီး ေရခ်ိဳးတဲ့ ေယာက္်ားေတာင္ ရွိေသးတယ္တဲ့” ဆရာေတာ္က မိန႔္တယ္။

ဆက္လက္ၿပီး ဆရာေတာ္က “သီဟိုဠ္မွာဆိုရင္ သူတလွည့္ ကိုယ္တလွည့္ ဝတ္ေနတာ။ ထမီရယ္ လုံခ်ည္ရယ္ ရွိတာမဟုတ္ပဲ။ ဘာမွမထူးဘူး။ ေခါင္းအုံးေပၚလဲ ေျခေထာက္တင္တာပဲ အဲဒီလူေတြ။ အဲဒီေတာ့ ေျခေထာက္ကနိမ့္က်ၿပီး ေခါင္းကျမတ္တယ္လို႔ ဘယ္လိုလုပ္ ေျပာလို႔ရမွာလဲ။ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလုံးဟာတူတူပဲေပါ့။

သို႔ေသာ္ ဗမာေတြအယူအဆေနာ္။ ေခါင္းရင္းဆိုရင္ အမြန္အျမတ္ထားတယ္ေလ။ ေခါင္းရင္းကို ေျခေထာက္ထားရင္ အလြန္စိတ္ဆိုးမယ္။ ဒါက traditionပဲေပါ့။ ေခါင္းမကိုင္နဲ႔ ေခါင္းကိုင္ရင္ မႀကိဳက္ဘူး။ ထိုင္းေလးေတြဆိုရင္ ေခါင္းသြားကိုင္ရင္ရန္သူပဲ။ အဲဒါသီဟိုဠ္ေတြက ဘာရယ္ မဟုတ္ဘူး။ လူကိုခ်စ္လို႔ရွိရင္ ေခါင္းကိုင္တယ္။

အဲဒီလိုမ်ိဳးေတြ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး tradition ေတြကမတူဘူး။ ၿပီးေတာ့ သီဟိုဠ္တို႔ Chinese တို႔က တစ္ခုခုျပရင္ လက္နဲ႔မျပဘူး။ ေျခေထာက္နဲ႔ျပတယ္။ (ဗမာက်ေတာ့ ဒါအင္မတန္႐ိုင္းတယ္) ဒါ သူတို႔ tradition ပဲလို႔ ကိုယ္ကနားလည္လို႔ရွိရင္ ျပႆနာမျဖစ္ဘူး။

“ဟာ ဒီေကာင္ ႐ိုင္းလွခ်ည္လား” ဆို ရန္ျဖစ္ၾက။ သူကလဲ ဘာ႐ိုင္းမွန္းမသိဘူး။ ႐ိုင္းလွခ်ည္လားဆိုသူ႔ကိုယ္သူလဲ ဘာ႐ိုင္းမွန္းမွမသိတာ။ သူလုပ္ေနက်ပဲ ေျခေထာက္နဲ႔ျပတယ္ေလ။ ဒါသူ႔ ေျခေထာက္အားလို႔ ေျခေထာက္နဲ႔ျပတာေပါ့။ကိုယ္အားတာ ကိုယ္လုပ္တာ။ လက္နဲ႔ ေျခေထာက္ တူတူပိုင္တာပဲ။

သို႔ေသာ္ tradition အရ ဒါေတြ ႐ိုင္းစိုင္းတယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ယဥ္ေက်းတယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။ အဲဒီလို ယူဆတာ။

သီဟိုဠ္ကြၽန္း သြားၾကည့္ရင္ တရားနာၿပီဆိုလို႔ရွိရင္ အမ်ိဳးသမီးေတြက ဒူးတုပ္ၿပီး မထိုင္ႏိုင္ဘူး။ ဘာလုပ္တုန္း။ ဘုန္းႀကီးဘက္ ေျခေထာက္ေလးေတြ ဆင္းၿပီး ထိုင္ၾကတယ္။ အမ်ိဳးသားေတြက ဒူးေထာင္ေပါင္ကား ထိုင္ၾကတယ္။

အမ်ိဳးသမီးေတြထိုင္တာ ၾကည့္လိုက္လို႔ရွိရင္ ဘုန္းႀကီး ဘက္ကို ေျခဆင္းထိုင္ၾကတယ္။ လက္အုပ္ေတာ့ ခ်ီထားတယ္။ ေျခစုံလက္စုံမိုးတယ္ဆိုတာ အဲဒါေခၚတာ။ ဒါဗုဒၶဂယာ သြားတဲ့လူေတြ သီဟိုဠ္အဖြဲ႕ ဘုရားဖူးလာတယ္ဆိုရင္ေတြ႕လိမ့္မယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ ေတြ႕ရတတ္တာပဲေနာ္။ ေျခစုံလက္စုံမိုး ဒါသူတို႔ traditionပဲ။သြားေျပာလို႔ မရဘူးေလ။

သူတို႔မွာေျခေထာက္ကို ယုတ္ညံ့တယ္လို႔မသတ္မွတ္ဘူး။ ဗမာကေတာ့ ေျခေထာက္ကိုအလြန္ ယုတ္ညံ့တယ္။ ယုတ္ညံ့သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ လူႀကီး၊ သူႀကီးေရွ႕ဆိုရင္ ေျခေထာက္ေဖာ္ မထိုင္ရဘူး။ ေနာက္ပစ္ထားရတယ္ေနာ္။ သူတို႔က်ေတာ့ ေျခေထာက္နဲ႔ ေခါင္း တူတူပဲ။ ဘာမွမထူးဘူး။

ေအး ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အဆုံးအမ အမွန္ေတြဟာ ဒီ tradition ေတြကေန ခြဲထြက္ဖို႔လိုအပ္တယ္။ traditionေတြကေန ခြဲမထြက္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ဗုဒၶရဲ႕ အဆုံးအမလိုလို ဘာလိုလိုနဲ႔ ေရာေထြးဝင္ေရာက္ေနတာ။ ဗုဒၶရဲ႕အဆုံးအမအစစ္က ခုနက ေျပာတဲ့အတိုင္းပဲ။

ဘယ္အခ်ိန္လုပ္လုပ္ ေကာင္းတာ လုပ္ရင္ ေကာင္းတဲ့ နကၡတ္ပဲ။ ေကာင္းကင္က ၾကယ္ေတြက ကိုယ့္ ကိုဘာမွ မတတ္ႏိုင္ဘူး။ ေကာင္းကင္ နကၡတ္ေတြက ကိုယ့္ကို ဘာမွ မတတ္ႏိုင္ဘူး။ ကိုယ္ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ ကိုယ့္ဟာ ကိုယ္ပဲ နားလည္ရမယ္။

အကုသိုလ္ မျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ သတိေဆာင္ရမယ္။ ဒါ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အဆုံးအမ အေျခခံပဲ။

ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အဆုံးအမကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ေျပာရမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ ကုသိုလ္ျဖစ္တဲ့အလုပ္ မွန္သမွ် လုပ္ေကာင္းတယ္။ အကုသိုလ္ျဖစ္တဲ့ အလုပ္မွန္သမွ် မလုပ္ေကာင္းဘူး။ ဒီလိုပဲ သတ္မွတ္တယ္။”

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳ တကၠသိုလ္ /ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ေဒါက္တာ နႏၵမာလာဘိဝံသ

Credit to Original Uploader.
ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*